2019.12.24.

Családi Kalifornia-túra 1. rész

Mindig keressük a kontrasztokat, az utazások során is. Szeretünk megmutatni a fiúknak különböző kultúrákat, a miénktől eltérő életeket és érdekes országokat. Két éve Vietnámba utaztunk együtt januárban, idén pedig úgy döntöttünk, felfedezzük a Nyugati Partot.

A túra során Los Angelesből elautóztunk San Fransiscóig, több megállóval, de végig a méltán híres Highway 1 úton maradva. Majd San Fransiscóból elgurultunk a sivatag felé, Las Vegasba onnan pedig vissza Los Angelesbe. A két hetes túra alatt hat megállónk volt és 2900 km-t tettünk meg összsen.

Az út szervezése nagyjából fél évig tartott. Persze nem úgy, hogy folyton ezzel foglalkoztam, de úgy általában elég sok fórumot, útleírást, ajánlót elolvasok, mire összeállítom a saját, nekünk való túra elemeit, útvonalát, programját, szállásokat és kihagyhatatlan gasztro-helyeket.

h1_mapNem sokkal szilveszter után keltünk útra a napfényes Kaliforniába.

Valójában San Diego felől érkeztünk, végig a part mentén repülve, csodálva a hihetetlen látványt.

ACS_1129 2

Lement a nap mire leszállt a gépünk, felkaptuk a bérelt autót és nekivágtunk az autópályának……..majd körbe-körbe keringtünk, mert a gps nem annyira tudta értelmezni a több sávos, egymás felett és alatt keringő autópálya-monstrumot.

Kis bénázás és pár kör után, hanyagolv a gps-t, csak a táblákat figyelve eljutottunk végre a városig. Ami egyébként gigantikus, nekünk szinte felfoghatatlan területen helyezkedik el, 100 km hosszan, a városon belül sok egyedi városrészt kialakítva.

ACS_1130 2

Leszállás napnyugtakor. Távolban a belváros felhőkarcolói.

VENICE BEACH

Reggel Venice Beachen kezdtünk. Szerencsénk volt, szikrázó napsütésben élvezhettük az óceán partot, természetesen egy kiadós reggeli után.

A fiúk azonnal ledobták a cipőiket és élvezték a langyos homokot meg a hullámokat.

ACS_1141

ACS_1140 2ACS_1138

ACS_1136 2

Venice Beach hippi hely. Trendi-hippi hely, ahol (mű)szakadt cuccaikban, turmeric lattét kortyolgatnak a teljes kiörlésű avocado toast mellé a (mű)szakadt hippik, akik közben folyamatosan e-cigit szívnak. Marihuánás e-cigit. Pont mint a filmekben.

A “fűszag” egyébként folyamatosan belengte kvázi egész Kaliforniát, sokszor még az autópályán is éreztük.

ACS_1206

Venice Beach egy gigantikus sportközpont is egyben. Nyílt színen lehet gyúrni, kosarazni, deszkázni vagy csak old school stílusban futni, bringázni. Sok kilométer hosszan elterülő partszakasz ez, a parttól távolabb a trendi kávézókkal és concept store-okkal, a part sétányán pedig a bóvliárusokkal, gyorskajákkal.

ACS_1135

ACS_1134 2

ACS_1425 2

Annyira élveztük a meleget, a napsütést, az óceánt és a pálmafákat, hogy lelkesen nekivágtunk gyalog az útnak Santa Monicáig. Mint később kiderült, szerencsénk volt hogy így terveztem a programot, mert másnaptól elromlott az idő és a napfényes Nyugati Partot nem láttuk többé.

Ez már Santa Monica

ez már Santa Monica

ACS_1851

Ha már ott voltunk Santa Monica kikötőben, akkor kipróbáltuk a vidámparkot is.

ACS_1852 2

Este még elgurultunk a hírességek sétányára megnézni a csillagok csillagjait, de nem maradtunk sokáig, mert túlságosan túristás volt a hely. Ez már nekünk is sok volt..

ACS_1854 2

DOWNTOWN LOS ANGELES

Másnap már búskomor, esős időre ébredtünk, így a délelőttöt főként zárt helyen töltöttük: az én kérésemre a reggelit a NoMad hotelben fogyasztottuk el, így kettőt ütöttünk egy csapásra: ettünk egy szuper reggelit, én közben meg alaposan szemügyre vehettem a régi banképületből kialakított hotel kiemelkedő stílusát.

ACS_1162

Innen egy rövid sétával eljutottunk a The Board múzeumba, ami a modern művészetek múzeuma errefelé. Az elmúlt ötven év legjelentősebb művészeinek alkotásai kapnak itt helyet. De maga a múzeum épülete is különleges, önmagában modern művészeti alkotás. Szerettük volna megnézni az Infinity Mirrort is de olyan sokat kellett volna várni rá, hogy végül feladtuk.

ACS_1149 2

ACS_1155 2

A fiúk alapjában véve viccesnek találták a helyet, nem igazán értették hogy egy-egy alkotás miért értékes de ez már csak így szokott lenni a modern művészetekkel.

Próbáltuk elmagyarázni nekik, hogy arra, ami ma nekik tetszik és menőnek találnak, ezek a művészek, az ő munkáik, alkotásaik is kiemelten hatottak. Amit ma ők menőnek vagy szépnek ismernek el, az belőlük fakad.

ACS_1161 2

ACS_1145 2

ACS_1148

ACS_1150

ACS_1158

a nyuszika 90 ezer dollárért kelt el idén egy aukción

Pár óra múlva a közeli Disney Concert Hall mellett fotózkodtunk, onnan pedig egy rövid belvárosi sétára indultunk.

ACS_1153

A belváros alapvetően lehangoló. Látszik hogy megélt szép időket mert mindenhol fel-felbukkant egy elképesztő, art deco épület, de sajnos a többsége lakatlan, lerobbant.

ACS_1157 2

ACS_1156

De vannak itt nagyon jó éttermek, szép hotelek (Amerikában általában nagyon jók az éttermek is a jó hotelekben), ezért többségében errefelé ettünk, főleg sushit.

Sokkal de sokkal jobbakat mint itthon valaha is és azt is meg kellett szoknunk hogy a jobb helyekre bizony sorba kell állni. Voltunk olyan sushizóban ahol 40 percet álltunk sorban mert kb 15 férőhely volt összesen, de megérte, életemben nem ettem még ennyire finom sushit. Meleg rizzsel. Mmmm. Peti fiam azóta is emlegeti. Sajnos a sushi hely nevére már nem emlékszem, de szemben volt a Bottega Louie étteremmel ahol szintén ettünk és nagyon tetszett nekem az étel is és a dizájn is.

Bottega Louie: étterem, kávézó, cukrászda

Folytatva a múzeumos-nap tematikát, Los Angeles egy másik szegletébe autóztunk a LACMA múzeumhoz, ami előtt ott áll az insta-famous Urban Lights installáció, ami felújított 20-as, 30-as évekbeli utcai lámpák kollekciójából áll.

ACS_1184

Ezek mind Nyugat-Kalifornia utcáit világították egykor:

ACS_1168 2

Erre a napra terveztem még otthon a Griffith Observatory csillagvizsgáló látogatását, és naplemente nézést erről az ominózus helyről, ami a brutálisan rossz idő, szakadó eső és köd miatt irracionális ötletnek tűnt. Így ezt a programot fájó szívvel kihagytuk.

BEVERLY HILLS

Másnap újra kicsit jobb idő lett, és elindultunk felfedezni Beverli Hillst a gazdagok és szépek lelőhelyét. Sikerült a Rodeo Drive környékén leparkolnunk, onnan indultunk a sétára. A parkolást engedélyező táblákat nagyon kell figyelni, mert legtöbbször csak maximum két órát parkolhatsz, aztán odébb kell állni, vagy kitételek vannak pl hogy hétfőnként 12-14 óra között nem lehet megállni, ilyenek.

Sétánk első állomása nem lehetett más, mint az ikonikus Beverly Hills Hotel. Beverly Hills gyakorlatilag a hotel köré épült, hiszen a hotel 1912-ben nyitott, amikor a környéken még egy darab épület sem volt.

ACS_1172

Ez a hotel volt a hollywoodi sztárok, meccénások, üzletemberek találkozóhelye. De ami számomra, mint dizájnra érzékeny utazónak még izgalmasabb, hogy minden idők leghíresebb és legismertebb tapétája, a Martinique banana leaf tapétát egyenesen ide tervezte Don Looper és innen indult el hódító körútjára. Az eredeti vagyis első banánleveles  tapétát egyébként Dorothy Draper tervezte de annak Brazilliance volt a neve de a világhírt a Martinique érte el a Beverly Hills Hotelben.

Az épület bevállalósan rózsaszín, buja, trópusi hangulatú kert veszi körül és a benső tér pedig a luxus szinonimája.

ACS_1180 2

ACS_1177

ACS_1178 2

ACS_1176 2

ACS_1174 2

Ez a divatos banánlevél tapéta valójában 1942-es tervezés!

A Polo Lounge-ba és a Fountain Cofee Room kávézóba nem csak szállóvendégek foglalhatnak asztalt és érdemes megtenni, mégha olyan borsos is az ára az itteni fogyasztásnak.

Folytattuk a sétát Beverly Hillsben, álmélkodva az utcákon, a mindent átható gazdagságon és nézegettük a számunkra is látható házakat, manikűrözött előkerteket. Komolyan, mi ezt borzasztóan élveztük! Érdekes volt bepillantást nyerni a kiváltságos, tényleg gazdagok és híresek világába, a szép kertek meg amúgy is a gyengénk.

ACS_1861 2

Buja kertek

ACS_1858

Sétánkat a Rodeo Drive-on fejeztük be, ahol tényleg az összes luxusmárka megtalálható és az egy négyzetméterre jutó Ferrarik és Porschék száma a legnagyobb.

Erre a napra terveztem egyébként a Stahl House meglátogatását is, de legnagyobb bánatomra, felújítás miatt zárva volt.  Az ötvenes évek végén épült ház egyébként a modern építészet fellegvára, úgynevezett Case Study épület, a  mai napig rajta van a top 10 legszebb épület Los Angelesben listán és ez az épület is benne van abban a listában amely szerintem napjainkig meghatározza hogyan gondolkodunk egy ultramodern épületről.

Ha ti arra jártok és nyitva van, ki ne hagyjátok, főleg hogy állítólag a panoráma is több mint mesés!

Naplementéhez közeledve végighajtottunk a Sunset Boulevardon, míg eljutottunk addig a pontig, ahonnan még a Hollywood-felirat az autóból kiszállva is jól látható. Na ez mondjuk elég béna túristás dolog, de nem fért volna bele az időnkbe a túrázás a felirathoz.

Sunset Boulevard naplementében

lusta turisták :-)

UNIVERSAL STUDIOS ÉS DISNEYLAND

A két vidámpark persze kihagyhatatlan ha gyerekekkel érkezünk Los Angelesbe. Disneylandben má voltunk kétszer, de persze az ittenibe is el kellett menni. Galád módon a két park meglátogatását egy napra tettem, pedig 70km távolság volt a két park között.

Kora reggel, nyitás előtt pár perccel érkeztünk az Universal Studios bejáratához, és bejutás után azonnal a Harry Potter világát imitáló kis város felé vett az utunk. A fiúk már pontosan tudták, mire akarnak felülni, előtte minden infót begyűjtöttek a Youtube-on.

ACS_1190 2

A gyors bejutásnak (meg a sbarátságtalan időnek) köszönhetően kétszer is mehettek az egyik legnagyobb attrakción, gyakorlatilag sorban állás nélkül.

ACS_1193 2

ACS_1202 2

ACS_1200 2ACS_1195A sorban állás bizony egy komoly tétel a vidámparkok látogatása során, előfrodul hogy akár 80-90 percet is kell várni egy menetre.

Ezért érdemes nyitásra érkezni és azonnal megcélozni a leginkább izgalmas attrakciót, valamint lehetősleg nem hétvégére és nem ünnepnapra vagy iskolai szünidőre tenni a látogatás időpontját.

Mi egy esős hétfőn voltunk itt és tényleg élhető volt a sorbanállás, 20 percekkel kibírható volt.

Miután a fiúk mindent kipróbáltak amit akartak, átautókáztunk Disneylandbe. Ott körülbelül három attrakció volt amit semmiképp nem akartak kihagyni, így rögtön ezekkel kezdtünk. Itt bizony a hétfői nap és a szemerkélő eső ellenére is giga sorok voltak!

Háttérben az Incredicoaster a fiúk egyik kedvence

ACS_1201

ez pedig a Galaxis Őrzi attrakció, a másik kedvenc

ACS_1198 2

Verdás Vadnyugat :-)

Zárás előtt percekkel azonban szinte sor nélkül lehet rohanni még két kört az Incredicoasteren 😉

MALIBU

Másnap Malibu felé vettük az irányt. Szikrázó napsütésben, kellemes 23 fokban volt részünk. Az út mellett sok helyütt láttuk még a decemberben pusztító tűzvész komor nyomait és láttuk a helyreállítási munkálatokat.

Malibu Pier egyik kiváló megállónk volt. Gyönyörű idő, végtelen óceán, hullámok, trendi kávézók és nyugalom.

ACS_1219 2

ACS_1227

ACS_1230

ACS_1223

Nagyon finomat ettünk a Malibu Farm étteremben, ide mindenképpen megéri betérni! a legjobbkor érkeztünk, még volt szabad hely, de pár percel később teljesen megtelt a móló összes vendéglátó egysége.

ACS_1234

ACS_1226 2

ACS_1225

ACS_1228 2

ACS_1236
ACS_1233 2

Maradtam volna még élvezni a napsütést és a meleget, mert ezeknek híján voltunk az elmúlt napokban, de hosszú út állt még előttünk és szerettem volna még napnyugta előtt San Lous Obispo-ba érkezni, ahol egy különleges, nagyon egyedi és teljesen őrült szállás várt ránk.