2017.10.02.

Gyerekekkel New Yorkban

Gyerekekkel utazni lehet szívás és lehet a legjobb kaland. Azt hiszem, ez csak szervezés kérdése. De az biztos, hogy az utazások során kovácsolódunk leginkább össze és szerzünk olyan közös élményeket amire jó visszaemlékezni a hétköznapokon. Idén tavasszal úgy döntöttünk, hogy a gyerekeket elvisszük New Yorkba a nyári szünetben 10 napra.

Eddig nem volt időm megírni utazásunk történetét, de mivel közeledik az őszi szünet és szerintem New York ilyenkor a legszebb, aktuális hogy egy ilyen utazásra inspiráljalak benneteket.

Alapvetően minden utazásunkat alaposan megszervezem: gondosan választom a szállást, minden napot megtervezek, online veszem a belépőket előre, és még a jobb éttermekbe is idejekorán asztalt foglalok. Ha pedig gyerekekkel megyünk, mindig tájékozódom, milyen programok tetszhetnek nekik.

Idén ezt a programot sikerült megszerveznem,azt gondolom sok hasznos tippet vehettek belőle ti is:

1. UTAZÁS

Sajnos közvetlen járat még nincs New Yorkba, de igyekeztünk olyan repülő társaságot választani, hogy ne kelljen sokat ellenkező irányba repülnünk az átszállás miatt. (két éve Isztanbulban szálltunk át, hát soha többet..) Most Berlinből repültük át az óceánt 10 óra alatt. Az ilyen hosszú repülőutakra mindig nagyon készülünk, mert nagy parám hogy majd a fiúk nem fogják bírni a hosszú utazást. De a valóság az, hogy ők sokkan jobban viselik mint mi. Előtte feltöltjük a kütyüiket játékokkal, filmekkel és ők már jól is vannak. Mindig viszek külön párnát, nassolnivalót, gyümölcsöt is az útra, hogy mindenük meglegyen. Mivel kicsik, az egyikük simán elalszik az ülés alatt a lábunknál, míg a másikuk rajtunk keresztben……Mondom, nekik sokkal jobb mint nekünk. …

Gyerekekkel New Yorkban

A reptérről taxival mentünk a belvárosba. Ezek fix árú fuvarok, nincs benne átverés. Amit viszont megszívtunk az a metrójegy vásárlás. Keresgéltük az információkat hogy vajon hány éves kortól kell a gyerekeknek jegyet venni, de nem találtunk erre infókat. 32 dollár volt a hetijegy fejenként és nincs gyerek kedvezmény, szóval nem mindegy. Végül vettünk nekik is hetijegyet, és az utolsó napon, amikor már csak szimpla jegyet vettünk, akkor szólt a peronőr hogy hát nekik nem is kell.. Mindegy. Ti tudjatok róla ha oda kerültök.

2. SZÁLLÁS

Családi szállást találni nem könnyű. Hónapokkal az utazás előtt elkezdtem a keresgélést. Hamar kisült, hogy az AirBnb nem lesz jó nekünk, mert az igényes, szép, jó elhelyezkedésű lakások pont annyiba kerülnek, mintha egy jó szállodába megyünk. Persze, van olcsó alternatíva is, de bevallom, nem szeretünk a mindennapi komfortunkból és a megszokott szintből engedni akkor sem ha épp nyaralunk. Így a ronda, igénytelenül, sítlustalanul berendezett kéglik nem is érdekelnek. Azok a szállások is kiesnek, amelyek sok metrózást kívánnak. Naponta nyolc órát barangoltunk a városban, nem hiányzott hogy pluszban még messzire kelljen menni a szálláshoz.

Így bevállaltuk, hogy Manhattanben keresünk szállást, szépet, nagyot, jó helyen. Lehetőleg egybenyitható szobákkal, hogy ne egy szobában aludjunk 10 napig. Azt hiszem az ilyen típusú szállások a legdrágábban New Yorkban : -)

Sok keresgélés utána  Ludlow Hotelre esett a választásunk. Nagy, tágas lakosztály, két  hálószobával, őrületes kilátással és brutálisan jó fürdőszobával. Lower East Side pedig nagyon klassz környék sok jó étteremmel, kávézóval, bárokkal.

Kilátás a városra

A bár

3. ÉTKEZÉS

New York dugig van jó helyekkel. Sőt, szuper kajákat lehet enni az utcán is. Bár az igazat megvallva, pont ezzel a lehetőséggel kevéssé éltünk, mert bizony jól esett az egész napos mászkálás során megpihenni és leülni egy étteremben. New Yorkban a jó helyek mindig dugig vannak. Estére érdemes foglalni, főleg pénteken és szombaton, különben hoppon maradhatunk. Én letöltöttem a Resy App-et és azon keresztül foglaltam a nekünk tetsző helyekre. Fel kell készülni arra is, hogy vacsora időben akár 45-60 perc is lehet a várakozás mire megkapjuk az asztalunkat. Van ahová megéri várni.

Érdekes helyeken ettünk, amit kiemelnék az a Tacombi étterem volt (több helyen is van a városban), ahol kicsi taco-kat lehetett rendelni és ez a fiúknak nagyon tetszett. Nekünk is. Jó kis koktélok is vannak, őrületes a hangulat.

A másik hely, ahová többször visszamentünk az a Katz’s Deli volt. Itt is volt sor, de viszonylag jól haladt és a pastrami szendvicsük valami E.L.K.É.P.E.S.Z.T.Ő.

Ez durva volt.

Minden pont olyan, mint a hetvenes években.

Fontos infó, hogy New Yorkban mindenhol, minden adag brutális. Még annál is brutálisabb. Nyugodtan osztozkodjatok egy adagon és még úgy is bőséges lesz, bárhol és bármit rendeltek is.

4. PROGRAM

Minden egyes napot megterveztem még itthon. Hogy hova megyünk, mit nézünk meg, hol eszünk.

Úgy terveztem a napokat, hogy lehetőség szerint egy bizonyos részt járjunk be egy adott napon, hogy minél kevesebb idő menjen utazással. New York elképesztően nagy, ne becsüljük alá hát az utazással töltött időt! A helyszínen viszont felül kellett bírálnom az összes programot, mert a nézelődés, puszta rácsodálkozás, tömegben nyomulás, sorban állás, egyik helyről a másikr ajutás olyan sok időt vesz el, hogy kb a napi programok felét sztornóztam a második naptól, mert a brutális tempótól mindenki kikészült.

Ezért fontos, hogy legyen egy fontossági sorrend és tudj elengedni programokat meg módostani a terveidet ha New Yorkban vagy, mert a végén popnt az élvezet veszik el az egészben.

Így végül minden nap csak a felét csináltuk meg az eredeti tervnek, de legalább bőven volt idő a “céltalan lődörgésre”, terv nélküli bámészkodásra, és persze jó kis helyekre beülésre.

1. Nap

Tudtam, hogy az átállás miatt az első pár napban hajnali kiskakasok leszünk és ötkor már kivet az ágy, így az első két napra olyan programot tettem, aminél tudtam, hogy jó ha elkerüljük a tömeget.

Így az első nap hajnalban rögtön a Brooklyn Bridge felé vettük az irányt. Napközben lépni sem lehet a sok túristától, de kora reggel (hét órára értünk oda) szinte még senki sincs, így csodálatos fotókat lehet készíteni a hídról és az elénk táruló látványról. Ráadásul nagyszerű érzés úgy átsétálni a hídon hogy nem tolongunk.

A hídon átérve egy nagyot sétáltunk a DUMBO-nak nevezett részen és bevetettük magunkat a hangulatos Brooklyn Heights-i utcákba, ahol egy szuper helyen ettünk igazi amerikai reggelit palacsintával, eperrel, juharsziruppal.

Gyerekekkel New Yorkban

A  parton a Jane’s Caroussel körhintát  ajánlott meglátogatni ha gyerekkel vagytok. Mondjuk, kora reggel még nem volt nyitva :- )

Ez már a Manhattan Bridge a Water st Washington st sarkán fotózva.

Mivel minden napot úgy találtam ki, hogy legyen kimondottan gyerekes rész is, Brooklynból elmetróztunk a Times’ Square-re, ahol aztán totálisan belecsöppentünk New York legtúristásabb, legzajosabb, legharsányabb, legamerikaibb részére. Itt pedig irány a M&M bolt, amiben aztán tobzódhat kicsi és nagy. szánjatok rá egy órát, a gyerekek mindent meg akarnak majd nézni alaposan!

Pózolás M&M figurával

erre lehet elverni a zsebpénzt

2. Nap

Második nap is fent voltunk már kb hajnali négykor. Mivel tudtam hogy így lesz, nyolcra vettem magunknak jegyet az Empire State Building épületébe. (előre, online) Itt is állandóan tömeg és őrült hosszú sor van, de mi 7:55-kor már a bejáratnál voltunk és 8:05-re a tetőről figyeltük a várost. Zéró sor, alig néhány túrista és tökéletes kilátás volt a jutlamunk.

Reggeli párafelhőben Manhattan

Ezután gyalogosan indultunk neki a belvárosnak, bámulva a felhőkarcolókat, széles sugárutakat, gyönyörű üzleteket. A következő állomás a Nemzeti Könyvtár. Kihagyhatatlan, főleg ha a srácok már látták a Holnapután című filmet.

A könyvtár mögött terül el a Bryant Park, ahol mindenféle kajáldás büfékocsi sorakozik és a környék is tele van élelmiszer boltokkal ahonnét dobozban lehet elvinni az ételt hogy utána a parkban fogyasszuk el. Érdekes módon, senki nem hagyja az üres dobozát, ételmaradékát az asztalon. A park tökéletes helyszín egy kis feltöltődésre, óriási, gyümölcsös limonádét szürcsölgetve, csirkés gofrit (igen) eszegetve, hosszan bámulva a forgatagot.

Gyerekekkel New Yorkban

Mi egész nap a környéken sétálgattunk, nézegettük a környék csodás épületeit, felhőkarcolóit  és késő délutánra mentünk a Rockefeller Center felhőkarcolójához. A környék két háztömbje ma is magán kézben van. A felhőkarcoló egy gyönyörű art deco épület, csodálatos állapotban. Az épület előtt szökőkutas kert van, ahol jó megpihenni a sok séta után. Itt van a LEGO bemutatóterme is, úgyhogy máris újabb órát töltünk el “puszta nézelődésre”.

A LEGO-bolt a Rockefeller Centernél

Végül, közel a naplementéhez, elindulunk a Rockefeller torony tetejére. Igen, előre foglaltam itt is. Sőt, VIP jegyet vettem, ami bazi drága volt, de legalább öt perc alatt jutottunk fel a tetőre, miközben a felügyelő srácok hangosan kiabálták hogy V.I.P és nyíltak fel előttünk a kordonok.

Gyerekekkel New Yorkban

3. Nap

Ez egy esős nap volt, így a múzeumi látogatást áttettem erre a napra. Azt terveztem, hogy egy nap alatt megnézzük a Natural History múzeumot és a Metropolitan Museum of Art múzeumot. De a valóság az, hogy ez lehetetlen. Végül ki kellett hagynunk a MET-et,   de helyette egész nap ámuldoztunk a gyerekekkel a lenyűgöző tárlatokon. A Hayden-planetárium az egyik legjobb kiállítás és rengeteget leht tanulni belőle. Az időszaki tárlatokra időpontra lehet menni, óránként indulnak a csoportok így valóban elmegy az egész nap, ha mindent meg akarunk nézni.

De akarjatok mindent megnézni mert hatalmas élmény! Hét órát töltöttünk el itt, utána pedig már csak ostoba shoppingolásra jutott erőnk :- )

4. Nap

Azt hiszem, ez a nap volt az egyetlen, amire olyan programot terveztem, amit simán kihagyhattunk volna. Legalábbis utólag azt gondolom, ez volt New Yorki utunk legbénább napja. Pedig jól indult, egy jó kis reggelivel a Bryant Parkban, hatalmas sétával a kikötőig.

Befizettem magunkat (előre, természetesen) egy sétahajókázásra, abból is a leghosszabbra, amilyen hülye vagyok. Én, aki a városnézés legostobább, legnyomorultabb formájának a HoponHopof buszokat tartja, befizettem magunkat a buszozás hajós megfelelőjére. Egy hatalmas, emberekkel zsúfolt, zárt hajóban nyomorogtunk sokadmagunkkal. Hamar lemondtam arról, hogy készítek pár jó fotót a Szabadság-szoborról. Mivel mindenki ezért fizetett be az útra, gyakorlatilag lehetetlen volt bármit is lefotózni. Meg igazából így kedvem sem volt. Közel három órán keresztül néztük messziről a várost, amiben inkább elvegyülni szerettem volna.

Ez a “mekdonaldsza” a városnézésnek, instant , készen kapott, pont olyan hogy bárhol megkaphatod. Én nem megyek többet.

Gyerekekkel New Yorkban

Egy fotó azért összejött.

A napot az Intrepid anyahajó megtekintése mentette meg. A hordozón jelenleg múzeum működik, és külön jeggyel az Enterpise űrsiklót is meg lehet nézni illetve egy kiállítást az űrutazásról.  Ámuldoztunk a szoljuzon, meg hogy milyen pici helyen voltak az űrhajósok három teljes napig, amíg az állomásra nem értek. Kipróbálták, milyen volt az élet a hordozó hajón, emeletes priccsen aludva.Igazi fiús program, bár meg kell vallani én is jól éreztem magam.

Masszívan fiús program

Gyerekekkel New Yorkban

Este még sétáltunk egy nagyot és megnéztük a Flat Iron Building-et.

5. Nap

Az ötödik nap java részét a Central Parkban töltöttük. Az egész park hatalmas, jó sok idő bejárni minden zegét-zugát. Érdemes biciklit bérelni, ám a folyton eleredő, szemerkélő eső miatt mi ezt most nem tettük.

Gyerekekkel New Yorkban

Tervben volt, hogy kis vitorlást bérlünk a  Conservatory Water nevű tónál, de sajnos aznap is rossz idő volt, így a vitorlásozás elmaradt, de ti ne hagyjátok ki ha az időjárás kegyes!

A Bethesda terasz mellett számtalan produkcióra lehet rácsodálkozni, nevetni, figyelni. Érdemes megállni, és illik jattot adni. Az állatkert kicsi de jól kiépített és a fókák viszik a prímet. Oroszlán nincs :-)

Bethesda-szökőkút

Gyerekekkel New Yorkban

Itt vártuk ki az eső végét

Megnéztük a 4D-s mozit is ,amit az extra belépőhöz adtak, szuper élmény volt!

Central Park Zoo

Oroszlán helyett

Az állatkert után a Plaza Hotel aljában lévő “foodcourt”-ban ettünk. Van itt minden, a szendvicstől kezdve az osztrigáig. Central Park környéke egyébként a kedvenc részem a városban.  Imádom a Madison Avenue és a 5th Avenue házait, csodás kiarkatait! Órákat lehet bóklászni errefelé (is)

6. Nap

Ezen a napon Lower Manhattan került sorra. A tőzsde épületéve kezdtünk, végisétáltunk a Wall Streeten, majd a One World Trade Center felé vettük az irányt. Hosszasan időztünk az Oculusnál és a Ground Zero-nál.

Gyerekekkel New Yorkban

Engem az Oculus rabul ejtett: imádtam azt hogy olyan érzés benne lenni mint egy hatalmas ősmadár gyomrában lenni. Lenyűgöző alkotás.

Az Oculus. 2016-ban adták át mint közlekedési csomópontot.

A madár gyomrában

Gyerekekkel New Yorkban

Délután a SOHO-ban barangoltunk de korán visszatértünk a szállásra mert eddigre már iszonyatosan elfáradtunk. Hiába, napi nyolc-tíz órát töltöttünk az utcán a látogatásunk alatt!

tipikus Soho-beli ház

egy kis cukorbevitel mindig segít a fáradtság leküzdésében

7. Nap

Ezen a napon Greenwich Village, Chelsea és a High Lane került sorra. Napokat lehetne ezeken  részeken céltalanul lődörögni. Olyan, mint egy hatalmas filmdíszlet az egész. Igaz, egész New Yorkban mindig az volt az érzésem, mintha egy díszletben járkálnék, de ezeken a részeken meg különösen.

Gyerekekkel New Yorkban

Nocsak, mire bukkantunk! Ismerős?

Nagyon jó kis helyek vannak errefelé, ne hagyjátok ki a hangulatos kávézókat, étteremeket. A Chelsea Marketnél ebédeltünk, ahol tömegével vannak éttermek.

A Chelsie Markettől gyalog pár percre van a High Lane, ami egykoron egy magasvasút volt, mostanra profi módon beépítették növényekkel és egy fura park lett belőle. Nagyon hangulatos. Must have: ugorjatok be egy italra a Standard Hotel bárjába!

Gyerekekkel New Yorkban

Estére a Dante Café-ba foglaltam asztalt, ahol nagyon finom olasz kaját ettünk és csapolták a Negronit.

8. Nap

Nos, ez volt a vásárolgatós, ajándékkeresős nap. Nálunk a gyerekek mindig kapnak zsebpénzt az utazásra, azt most szépen elkölthették amire csak akarták. Elárulom, Dylan cukorkaboltban volt egy nagyobb tételnyi vásárlás és jó sok fidget spinner az utcai árusoktól, alaposan átgondolva és egy pár brutális varázstrükk egy elképesztően, durván jó varázslóboltból, ahol minden volt ami a filmtrükkökhöz, mágikus dolgokhoz kellett.  (ez a hely pedig a férjem kutatómunkájának köszönhető)

Zombiálarctól kezdve, kísértetjelmezen át igazi nyulakig. Plusz, a kedves eladó egyben mestere volt a varátzslatoknak is és egy negyven perces élő showt is kaptunk. (ki is varázsolt a zsebünkből egy csomó pénzt a megvehető trükkökre). Jattolni itt is illik.

Dínó maszk

Kedves kis apróságok

Ezt a filctollas-transzformálós trükköt megvettük!

Gyerekekkel New Yorkban

9. Nap

A végére hagytuk a gyerekprogramok legnagyobbikát, a legőrültebb őrületet: Coney Islandot. Nagyjából negyven percnyi metróútra Lower East Side-ról megérkezünk Coney Islandre, ami nekem tiszta hatvanas évek Amerika érzetű volt.

Először is feltankoltunk a Nathan’s Famous hot dogból és belecsaptunk a tutiba.

Amerikai klasszikus

A Luna Parkba nincs klasszikus belépő, karszalagot lehet venni, amivel ha jól emlékszem 15 alkalommal lehet felülni bármire, amire a gyerek magassága lehetőséget ad.

Célszerű a belépésnél tisztázni, hogy milyen magasságnál mire van lehetőség. Szerencsére nem szükséges a gyerekkel együtt felülni a játékokra, vagyis pöröghetnek össze-vissza amíg a felnőttek röhögve lentről nézik és rohadtul örülnek hogy nem velük történik mindez.

A srácok viszont imádták. Szó szerint hányásig pörögtek a sok őrületes hullámvasúton. Jó nap volt. Az utolsó nap.

Gyerekekkel New Yorkban

Kitervelték és véghez vitték. Kétszer.

Ott jönnek!

Itt a vége fuss el véle!

Ha tetszett, olvasd el “Gyerekekkel Vietnámban” és Két gyerekekkel Londonban”  és “Párizs, gyerekekkel” írásaimat is!